Michal Kracík

Bedřich Smetana Superstár

20. 11. 2016 19:25:55
Nejsem žádný divadelní nadšenec, nicméně, když jsem od sedlčanských ochotníků obdržel pozvání na zkoušku nové hry, nezaváhal jsem ani sekundu. To musím a chci vidět!

Titul, který se právě zkoušel zaujme už svým názvem - Bedřich Smetana: The Greatest Hits. Bedřich Smetana? Jako super, ale kromě symfonické tvorby psal Smetana, pokud je mi známo, prakticky jen opery. Opera v ochotnickém podání? Tak to jsem zvědav!

První, co mne po vstupu do hlediště zaujalo, byla živá kapela na scéně. Když říkám, živá kapela, myslím tím bicí, kytara, basa... klasická rocková sestava. V duchu jsem si představil, jak by se asi na mém místě tvářil Bedřich Smetana. Vsadím se, že by se s pobaveným úsměvem na tváři usadil a napjatě čekal, co se na jevišti bude dít. Uznal jsem, že taková reakce je cajk a udělal to samé.

Mezitím zvukaři doladili zvuk. Na scénu vběhl muž v bílém a sedící stařence se představil jako Branibor Branibor... Začalo se hrát.
Anžto jsem dorazil až na druhou půli, požádal jsem šeptem o stručné zasvěcení do děje, který se odehrál před přestávkou.

Činoherní soubor zkouší Shakespearova Hamleta, když tu ředitel divadla přináší skvělou zprávu. Japonci slíbili divadlu tučnou dotaci na nastudování Smetanových děl. Zaražení herci argumentují, že Bedřich Smetana psal přeci opery a oni jsou činoherci. Ředitel se ale dotace nehodlá tak snadno vzdát a direktivně nařídí změnu repertoáru. Nebyli by to Češi, aby si v každé situaci nevěděli rady. Zvláště jde-li o dotace, nezná česká vynalézavost hranic! Před zraky diváků tak vzniká unikátní divadelní kus, cimrmanovsky prokládaný těmi nejznámějšími áriemi ze všech osmi a půl Smetanových oper.

Divák se ocitá uprostřed tvůrčího procesu a občas neví, kdy se hraje, kdy se zkouší a kdy se on sám stává součástí hry. Celé představení silně připomíná hlavní motiv filmu Jak svět přichází o básníky. Stejně jako v této nezapomenutelné komedii, i v divadelním představení Bedřich Smetana: The Greatest Hits se můžete těšit na spoustu zábavy, bizarních nápadů a zvratů, sebeironického humoru, a také na skvělé výkony sedlčanských herců, kteří do představení dávají úplně všechno a radost z divadla z nich doslova září!

Děkuji sedlčanským ochotníkům za skvělou příležitost nahlédnout do jejich divadelní kuchyně. Byl to pro mne opravdu nezapomenutelný zážitek.

Co dodat závěrem? Snad jen, že 23.listopadu se uvidíme na premiéře. Já se moc těším!

Autor: Michal Kracík | karma: 13.52 | přečteno: 422 ×
Poslední články autora